Natuurlijk is veiligheid belangrijk en ik was na aanschaf van de Synology dan ook heel blij dat er een mogelijkheid bestaat om IP’s te blocken die te vaak proberen in te loggen. Alleen moet het natuurlijk een keer gebeuren dat het bij mijzelf niet goed gaat en dat was dus vanavond het geval.
Ik wilde een film kijken. Mijn mediacenter maakt met een account verbinding met mijn Synology NAS. Blijkbaar had ik iets aangepast aan dat account want na het aanzetten probeerde mijn WDTV Live in te loggen. En omdat ik er niet bij nadacht toch maar een aantal keer proberen ondanks er aangegeven werdt dat het wachtwoord onjuist is.
Op de DSM was ik al ingelogt en dat bleef werken. Zoeken en nog eens zoeken en geen oplossing kunnen vinden. Dan maar een herstart en kijken of het dan weer werkt. Helaas ook dat werkte niet, en ook inloggen op de DSM was nu niet meer mogelijk. Hierdoor kon ik dus ook niet de reden meer achterhalen waarom ik geblockt was en ben op internet op zoek gegaan naar hoe ik het apparaat zonder al teveel schade aan te richten kon resetten.
Ik had de handleiding voor mijn neus en kreeg een whatsapp bericht. Pakte mijn telefoon… telefoon… ander IP… het is te proberen. En ja hoor, na het inloggen kon ik de blokkade weghalen en kon ik er dus weer bij vanaf mijn eigen netwerk. Weer wat geleerd: nooit meer aan het account zitten voor mijn WDTV Live