Image courtesy of mapichai at FreeDigitalPhotos.net

Extra informatie over Synology Backup-foutmeldingen

Met half open ogen zie ik de eerste zonnestralen door je raam naar binnen komen. Mijn hand komt onder mijn kussen vandaan en tast mijn bed af naar mijn telefoon. Met een paar tellen voel ik het koude scherm, pak het toestel op en draai de voorkant van het toestel in de richting van mijn gezicht. Het LED-lampje knippert rustig. Ik druk op de powerknop en een beam van fel licht schijnt op mijn gezicht, en vraag mij af wat mijn telefoon mij te vertellen heeft. De blauwe notificatie boven in het scherm geeft aan dat er iets op mijn NAS is gebeurd en ik hoef er alleen maar op te klikken. “Back-up Failed” is de melding.

Later op de dag ga ik natuurlijk altijd even in het log van Backup en Replicatie kijken of ik daar de oorzaak al in kan vinden. Helaas is dit log niet heel duidelijk en je kunt niet altijd zien wat nu de reden is waarom de backup niet succesvol is afgerond. Maar dat je het niet in de interface in DSM kan vinden, wil nog niet zeggen dat er geen duidelijk backup-error-log op je ligt te wachten in de donkere wereld van de Command Line Interface (CLI).

Wat we nodig hebben:

  • Poort 22 op de Synology dient vanaf het internet benaderbaar te zijn
  • SSH-service dient aan te staan
  • Auto Block goed instellen
  • SSH-client (Download Putty)

PuTTY instellen
Als je PuTTY gestart hebt krijg je het volgende scherm:

Putty

Putty

  1. Voer de Host Name (of IP-adres) in
  2. Voer een naam in voor je verbinding bij “Saved Sessions” en druk alvast op “Save”
  3. Klik op “Open” om de verbinding te starten.
  4. Voer als username root in, met het wachtwoord van het admin account (wanneer je het wachtwoord typt kan je dat niet zien)
  5. Geef nu in: cat /var/log/rsync.error
  6. Je ziet nu een veel duidelijker logging, waarmee je mogelijk wel je backup-issue kunt oplossen

About Ronald

Ik ben de trotse bezitter van een DS1513+ en een DS114. De DS212+ die ik hiervoor had vind ik te langzaam om goed Wordpress te kunnen gebruiken. Inmiddels alweer een paar jaar ervaring! Heb je vragen? Stuur mij een berichtje via Hangouts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*