Home / DSM / DSM Howto's / Wanneer mail vanaf je Synology niet aankomt in je Gmail of Outlook account

Wanneer mail vanaf je Synology niet aankomt in je Gmail of Outlook account

Bijna alle mails die van mijn NAS afkwamen, kon ik terug vinden in de Spam folder in mijn Google Apps account. Heel lastig omdat ik nu naast de inbox ook nog eens een extra map moest controleren. Na een beetje rondgevraagd te hebben ben ik erachter dat je hiervoor een DNS record kan aanmaken waarmee je aangeeft dat er email verstuurd mag worden vanaf een andere mailserver dan die standaard gebruikt wordt. Ik neem je even mee in mijn (externe) DNS instellingen, zodat je ook weet wat je moet doen wanneer je tegen dit probleem aanloopt.

SPF Records

SPF Records

Wanneer je je email laat lopen via Hotmail of Google dan kan het zijn dat je berichten vanaf je eigen domeinnaam aankomen in je Spam folder. Dit komt omdat jouw NAS niet aangegeven staat als mailserver. Wat wel ingesteld staat kan je zien in de MX records bij je DNS instellingen. Wanneer je een andere server wilt gebruiken om mail mee te versturen, bijvoorbeeld je Synology Disk Station dan dien je een SPF record aan te maken.

Nu is deze record net even wat lastiger dan anderen. Want er zijn nogal wat instellingen die je door kan voeren met een zogenaamde SPF record. Om niet zelf alles bij elkaar te knutselen heeft Microsoft een tool online gezet voor het aanmaken van een SPF Record. Dus om te beginnen kan je volgende link volgen: Microsoft SPF Wizard

Wanneer je de uitkomst kopieert kan je weer naar je DNS settings. Ik zit met mijn domeinnamen bij TransIP en hier moet ik een TXT record aanmaken met als naam “@”. De uitkomst van de wizard plak ik dan in het waarde veld. Ik weet niet of dit bij andere domeinnaam registrators hetzelfde gaat. Maar op zijn minst kan je de waarde doorsturen naar hen zodat zij de record voor je aan kunnen maken.

About Ronald

Ik ben de trotse bezitter van een DS1513+ en een DS114. De DS212+ die ik hiervoor had vind ik te langzaam om goed Wordpress te kunnen gebruiken. Inmiddels alweer een paar jaar ervaring! Heb je vragen? Stuur mij een berichtje via Hangouts

One comment

  1. Lekker makkelijk om in te stellen gelukkig 🙂 sommige mensen vragen zich vaak af hoe een probleem wat eigenlijk is simpel is op te lossen is.

    Ik maak zelf geen gebruik van Synology, maar heb gewoon mn oude vertrouwde mailservers en Outlook. En sync deze door middel van EVO Collaborator for Outlook plug-in.
    Dit werkt perfect voor mij. Stabiele 2-way sync 🙂 dus ik ben blij

Geef een reactie