Home / DSM / DSM Howto's / URL aanpassen die in e-mails verschijnt

URL aanpassen die in e-mails verschijnt

Misschien heb jij net zoals ik ook ingesteld dat je de schijfrapportage toe gemaild krijgt door je NAS. Je krijgt dan een mail met een paar links die je direct naar je schijfrapportage brengen die je ook via DSM kan benaderen. Die links zijn handig voor wanneer je thuis bent of wanneer je DSM vanuit buiten te benaderen is via DDNS of Quickconnect.

Bij mij was dit niet het geval waardoor ik elke keer het adres moest aanpassen, zodat ik deze daarna in de adresbalk van mijn browser kon plakken. Ik weet dat ik er een tijd geleden nog wel eens opmerking over heb gemaakt richting Synology: de URLs die in de emails verschijnen zal ik graag willen aanpassen. Helaas had de DSM toen geen mogelijkheden dit aan te passen en kon het alleen vanaf de commandline.

Sinds afgelopen week is mijn NAS beschikbaar op een andere hostnaam en viel het mij op dat de links in de emails niet waren aangepast terwijl dit wel zal moeten. Daarop ben ik dus op zoektocht gegaan om te kijken waar de URL op mijn NAS staat die in emails wordt vermeld. Na enig zoeken dus gevonden, en ik kan dus weer in de mail klikken om daarna direct de schijfrapportage te openen.

Naam aanpassen die in notificaties wordt aangegeven

Naam aanpassen die in notificaties wordt aangegeven

Sowieso handig om te controleren of de URL die je op je NAS hebt staan overeen komt met wat de domeinnaam van je NAS moet zijn. Het volgende dien je te doen:

  1. Log in op DSM
  2. Ga naar Instellingen > Externe Toegang > Tab: Geavanceerd
  3. Pas de hostnaam of statisch IP aan en klik op Toepassen om de instellingen op te slaan

About Ronald

Ik ben de trotse bezitter van een DS1513+ en een DS114. De DS212+ die ik hiervoor had vind ik te langzaam om goed Wordpress te kunnen gebruiken. Inmiddels alweer een paar jaar ervaring! Heb je vragen? Stuur mij een berichtje via Hangouts

6 comments

  1. Beste Ronald,
    Dit is mij inderdaad ook opgevallen. Als ik een nieuwe account aanmaak, word naar zijn/haar email de gegevens om te verbinden gestuurd. In dat mailtje worden de interne ip-adressen en het foutieve openbare adres/poort neer gezet. Ik moet er dus altijd een mail achteraan doen met de juiste gegevens.
    Zou je eens kunnen uitleggen hoe en waar dat te veranderen is??

    Mvg,
    Henk.

    • Het aanpassen kan je doen zoals ik hierboven heb aangegeven. Wanneer je de email zelf aan wilt passen. Dan kan je dat doen via DSM > Configuratie Scherm > Geavanceerd > Zoek het bericht op wat je wilt aanpassen en klik op “Bericht bewerken”.

      • Dat had ik nog niet gevonden, waarvoor dank. Helaas is wat ik wilde niet gelukt. In het bericht staat de variable %http_url% en deze is blijkbaar niet via DSM te wijzigen. Dus in het nieuwe accountmailtje blijven 3 interne adressen en de externe url naar http (plus poort) staan.
        En ik wil nu juist dat in dat mailtje alleen de https-url met poortnr komt te staan.
        Als oplossing heb ik de variable verwijderd en daar mijn https-url naar de Syno getypt. Dit werkt afdoende, maar heb het gevoel dat dit ook anders zou moeten kunnen.

        Nogmaals dank!
        Henk.

      • Je blijft altijd drie adressen houden, daar kan je weinig aan doen. Je kan je DDNS naam verwijderen door geen DDNS in te stellen. En de hostnaam kan je instellen zoals ik hierboven heb opgegeven.

  2. Dat begrijp ik, en heb ik in eerste instantie ook geprobeerd (zoals je hierboven uitlegt)
    Maar dan komt er in de mail te staan: h##p://www.voorbeeld.nl:5000
    Maar dat moet zijn: h##ps://www.voorbeeld.nl:5001
    Dit krijg ik op bovenstaande methode niet voor elkaar, waardoor klanten niet kunnen inloggen.

Geef een reactie